Wat kan er aan de hand zijn wanneer er pijn aan uw kiezen opkomt en weer gaat

mei 2022

Wat kan er aan de hand zijn wanneer er pijn aan uw kiezen opkomt en weer gaat

mei 2022

Het is erg vervelend wanneer u pijn aan de kiezen heeft. Als u dit opmerkt, kan dit best beangstigend zijn, wat is er aan de hand en wordt het nog erger?

Bij gevoeligheid of zelfs pijn aan uw gebit is het altijd verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met de tandarts. Soms is de pijn niet continu, maar komt deze op en zakt weer weg. In dit geval kunnen er verschillende zaken aan de hand zijn. Wanneer u dit soort klachten ervaart, dan staan wij voor u klaar in onze praktijk, tandartsenpraktijk van Mill in Amstelveen.

Hoe zijn de kiezen opgebouwd?

Kiezen bestaan uit verschillende lagen. De buitenste laag is het glazuur en is dankzij de sterkte de beschermlaag van de kies. Daaronder bevindt zich de dentinelaag, wat zelf weer om een holte in de kies ligt.

Dentine is minder sterk en wat meer elastisch, waardoor het wel het glazuur kan ondersteunen. In de eerder genoemde holte liggen de zenuw en het bloedvat van de kies. Dit zorgt ervoor dat er gevoel zit in de kies en dat deze een levende kern heeft.

Pijn aan kiezen

Wat veroorzaakt pijn aan de kiezen?

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor het ontstaan van pijn aan de kiezen. Hieronder zullen een aantal hiervan worden toegelicht. Vaak heeft het te maken met een beschadiging van de kies, het kaakbot of het tandvlees. Daarnaast kan het ook zijn dat er te veel krachten komen op een specifieke kies.

Gaatje of ontsteking van de kies

Een van de meest voorkomende oorzaken van pijn is een gaatje in de kies. Als het gaatje door het glazuur is gedrongen, is de beschermlaag aangetast en ligt het dentine ‘bloot’. In het dentine lopen allemaal kleine kanaaltjes, welke uiteindelijk verbonden zijn met de holte met daarin de zenuw.

Als het dentine bloot wordt gesteld aan kou of bacteriën in de mond, dan reageert de zenuw hierop. De zenuw raakt hierdoor geïrriteerd en dit kan gevoeligheid of zelfs pijn geven. Het hoeft niet altijd continu pijn te geven, de pijn kan komen en gaan afhankelijk van de irritatie.

d.

Wanneer het gaatje zelfs door de dentinelaag is gegaan, dan ligt de zenuw zelf ook bloot. Bacteriën uit de mond kunnen dan makkelijk door de holte richting de onderkant van de kies in het kaakbot, ook wel de wortelpunt genoemd. In de tussentijd zijn de bacteriën bezig met het beschadigen van de zenuw.

Zo lang deze nog niet volledig dood is, kan dit veel pijn geven. Wanneer de zenuw wel dood is, dan verdwijnt de pijn ineens. Als er veel bacteriën aan de wortelpunten zijn, dan ontstaat daar een ontsteking en door deze drukopbouw in het kaakbot ontstaat er op termijn weer pijn.

“Kiezen bestaan uit verschillende lagen. De buitenste laag is het glazuur en is dankzij de sterkte de beschermlaag van de kies.”

Overbelasting

Het is erg belangrijk hoe de kiezen op elkaar komen tijdens het dichtbijten. Alle kiezen moeten in principe tegelijkertijd op elkaar komen. Wanneer dit niet het geval is, komt dus eerst alle kracht op een specifieke plek op een kies. Dit wordt dan overbelasting van de kies genoemd.

Door deze verhoogde kracht raakt de zenuw van die kies ook geïrriteerd en kan de zenuw pijn geven. Deze pijn is dan vooral aanwezig als de kiezen op elkaar komen, dus het komt en het gaat.

Blootliggende tandhals

Er zijn verschillende oorzaken van het terugtrekken van het tandvlees, bijvoorbeeld door te hard poetsen of een ontsteking van het kaakbot. Als het tandvlees terugtrekt, komt de dentinelaag van de wortel van de kies bloot te liggen.

Door alle kleine kanaaltjes veroorzaakt dit ongeveer dezelfde pijn als bij een diep gaatje. De zenuw reageert op prikkels van buitenaf, zoals koude lucht en koud of warm drinken. Hierdoor geeft de zenuw pijnprikkels af.

Kom bij pijn aan de kiezen langs bij Tandartsenpraktijk van Mill

Wanneer u pijn aan de kiezen ervaart, schroom dan niet langs te komen bij ons in de praktijk. Samen kunnen wij de klacht bekijken en onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is. We willen u zo snel mogelijk van de pijn afhelpen, zodat u zonder last weer vrolijk kunt lachen.

U kunt ons doordeweeks overdag telefonisch bereiken voor het maken van een afspraak of ons contacten via de website.