Wij helpen u graag als u last heeft van ontstoken tandvlees

april 2022

Wij helpen u graag als u last heeft van ontstoken tandvlees

april 2022

Heeft u wel eens last van rood en opgezwollen tandvlees? Of bloedt uw tandvlees tijdens het poetsen van u tanden? Dan is de kans groot dat u last heeft van ontstoken tandvlees. Dit wordt ook wel gingivitis genoemd.

Hoe ontstaat gingivitis?

Gingivitis ontstaat doordat uw lichaam reageert op bacteriën die achterblijven bij de tanden en kiezen. Het lichaam reageert op deze bacteriën door hier een ontstekingsreactie te starten.

Bij een ontstekingsreactie zal de bloedtoevoer naar de regio waar de ontsteking plaatsvindt toenemen. Hierdoor kunnen allerlei ontstekingscellen de bacteriën opruimen. De toegenomen bloedtoevoer naar het ontstekingsgebied zorgt ervoor dat het tandvlees rood wordt en gaat opzwellen.

Ontstoken tandvlees

Een ontstekingsreactie veroorzaakt door de bacteriën

De bacteriën waar het lichaam op reageert zijn vaak afkomstig uit etensresten en plaque dat tussen de tanden en kiezen vast blijft zitten. Bij onvoldoende mondhygiëne kan dit zich ophopen en blijft het voor een langere tijd hier zitten. Het lichaam merkt dit op als lichaamsvreemd en zorgt ervoor dat er een ontstekingsreactie op gang wordt gezet.

Het is daarom van belang om alle plekken van uw gebit goed te poetsen en ook de gebieden tussen de tanden en kiezen te reinigen met een rager, stoker of floss. Hierdoor verwijdert u ook de plaque tussen de tanden en kiezen. Dit zijn namelijk plekken die lastig te bereiken zijn met de tandenborstel. Want hoewel veel mensen denken dat ze hun tanden en mondregio goed reinigen, is dit vaak toch niet zo. Hierdoor krijgen allerlei bacteriën een kans.

Gingivitis is een risicofactor voor parodontitis

Gingivitis is gelukkig en ontstekingsreactie die terug te draaien is. Wanneer de ontstoken gebieden goed worden gereinigd, herstelt het lichaam de balans en verdwijnt de ontsteking. Het heeft dus geen blijvende schade tot gevolg. Wel is het zo dat gingivits een risicofactor is voor parodontitis.

Wanneer de ontsteking namelijk langer blijft aanhouden en andere factoren (zoals erfelijkheid, roken, stress) een rol spelen, kan gingivitis omslaan in parodontitis. Hierbij wordt er bot afgebroken rondom de tanden en kiezen. Deze ontstekingsreactie is niet om te draaien en het bot dat verloren gaat is ook niet meer te herstellen.

“Wanneer de ontstoken gebieden goed worden gereinigd, herstelt het lichaam de balans en verdwijnt de ontsteking.”

Grijp in en voorkom deze problemen

U hoeft het natuurlijk niet zo ver te laten komen dat er blijvende schade optreedt. Met een goede mondhygiëne hoeft u zich daar dan ook niet druk over te maken. Het is belangrijk dat er volgens de juiste techniek gepoetst wordt. Ook is het goed om de ruimtes tussen de tanden en kiezen schoon te maken door middel van een rager, stoker of floss. Hierdoor wordt de plaque verwijderd en voorkomt u een ontstekingsreactie.

Een van de interventies die toegepast wordt is een mondhygiëne instructie. U laat hierbij de tandarts zien hoe u uw mond onderhoudt. De tandarts kan u aan de hand hiervan tips geven. Hierbij kunt u denken aan een poetsinstructie. Afhankelijk van hoe u poetst, elektrisch of met een handtandenborstel, krijgt u hierbij de juiste techniek aangeleerd.

Daarnaast laten we u ook zien hoe u de plaque tussen de tanden en kiezen het beste kunt verwijderen. Op deze manier is het mogelijk om uw mond beter te reinigen en verwijdert u op een efficiënte manier de plaques. Verder wordt er in kaart gebracht hoeveel voedingsmomenten u per dag heeft en of er andere factoren zijn die uw mondhygiëne beïnvloeden. Dit heeft namelijk ook invloed op uw benodigde mondverzorging.

Wij staan voor u klaar: op weg naar een gezonde mond!

Bij tandartspraktijk Van Mill helpen wij u graag op weg naar een gezonde en ontstekingsvrije mond! Heeft u zelf last van ontstoken of gevoelig tandvlees? Plan dan een afspraak in met een van onze tandartsen. Tijdens deze afspraak brengt de tandarts uw situatie in kaart door u een aantal vragen te stellen. Hierdoor kunnen we achterhalen waar de problemen voor u specifiek liggen. Deze bespreken wij vervolgens met u en zo komen we samen tot een persoonlijk en adequaat plan!