Welke pijnstilling kunt u het beste gebruiken bij kiespijn?

oktober 2022

Welke pijnstilling kunt u het beste gebruiken bij kiespijn?

oktober 2022
Antibiotica tegen Kiespijn

Heeft u last van kiespijn? Kiespijn kan erg vervelend zijn en u belemmeren in uw dagelijkse bezigheden. Hier wilt u natuurlijk zo snel mogelijk van af. Hoe ontstaat kiespijn? Wat kunt u het beste doen om hiervan af te komen? Want pijnstilling is alleen een tijdelijke oplossing. U wilt ook het onderliggende probleem aanpakken. We leggen u graag uit hoe wij hier bij helpen!

Last van kiespijn? Afspraak bij de tandarts!

Kiespijn kan zich op verschillende manieren uiten. Het kan namelijk een kloppend gevoel, een zeurende of stekende pijn geven. De last van Kiespijn wordt vaak als onverdraagbaar ervaren. Bij kiespijn kunt u het beste zo snel mogelijk een afspraak maken bij de tandarts.

d.

De tandarts kan dan de oorzaak van de pijn achterhalen en deze behandelen. Op deze manier wordt niet alleen de pijn zelf weggenomen maar ook de oorzaak van de pijn. Daarnaast voorkomt dit ook verdere problemen in de mond en dus ook mogelijke klachten in de toekomst.

Kloppend gevoel kies

Kiespijn als gevolg van een gaatje

Kiespijn kan het gevolg zijn van cariës. Cariës is een proces dat zorgt voor een gaatje in de tanden of kiezen. Dit komt door zuurproducerende bacteriën die het gebit aantasten. Hierdoor lost een gedeelte van de tand of kies op en ontstaat er een gaatje. In de tanden en kiezen zitten allerlei zenuwen. Wanneer het gaatje diep genoeg is, komen deze zenuwen aan het oppervlak te liggen en zal dit tot extreme gevoeligheid leiden. Vaak leidt dit tot heftige pijn bij het nuttigen van warme en/of koude vloeistoffen.

Kiespijn bij het afbreken van een tand of kies

Bij het afbreken van een stukje van de tand of kies kan het ook zo zijn dat de zenuwen aan het oppervlak komen te liggen. Dit kan een andere oorzaak zijn van de pijn die u voelt. Zo kan er voor bacteriën een open weg ontstaan naar het binnenste deel van de tand of kies. Hierdoor kunnen de bacteriën zich verplaatsen naar de wortelpunt van de tand of kies.

“Voorkomen is beter dan genezen! Kom daarom regelmatig langs te komen voor een periodieke controle.”

Ontsteking aan de wortelpunt van de tand of kies

Als de bacteriën zich bij de wortelpunt bevinden, kan dit leiden tot een wortelpuntontsteking. Hierdoor zal dit gebied rood, gezwollen en pijnlijk zijn. Om dit op te lossen moet er een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd.

De tand of kies wordt dan vrijgemaakt van bacteriën en wordt goed afgesloten. Zo krijgt het lichaam de kans om de ontsteking op te lossen. De pijn kan op deze manier verdwijnen.

Ontsteking wortelpunt

Hoe kunt u zelf de pijn verlichten?

Wanneer u pijn ondervindt, raden wij het ten zeerste aan om meteen langs te gaan bij de tandarts. In de tussentijd is er een aantal dingen die u kunt doen om de pijn te verlichten. Het is allereerst belangrijk dat u het gebied dat pijn doet, goed schoon blijft houden. Op deze manier voorkomt u verdere problemen in de mond. Het kan hierbij helpen om te spoelen met een zoutoplossing. Daarnaast is het ook mogelijk om te spoelen met waterstofperoxide. Dit kan bijvoorbeeld een tandvleesontsteking onder controle houden. Wel is het handig om dit in overleg met de tandarts te doen.

Pijnstillers bij de drogist?

Ook kunt u pijnstillers innemen voor de pijn. Deze zijn bij de drogist of supermarkt te koop. Hierbij kunt u denken aan paracetamol of ibuprofen. Deze verlichten de pijn en de laatste is ook ontstekingsremmend. Wel is het van belang dat u hierbij het advies in de bijsluiter volgt. Wanneer u ibuprofen namelijk te lang inneemt, kan dit tot maagklachten leiden. Pijnstillers zijn immers geen duurzame oplossing en nemen de oorzaak van de pijn niet weg! Pijnstillers zijn dus een tijdelijke oplossing, voor een duurzame oplossing dient u langs een tandarts te gaan.

Voorkomen is beter dan genezen!

Het beste is natuurlijk om kiespijn te voorkomen. Dit kunt u doen door uw tanden twee keer per dag goed te poetsen met een fluoride tandpasta. Daarnaast is het van belang om tussen uw tanden en kiezen te rageren, stokeren of flossen. Ook is het van belang om regelmatig langs te komen bij de tandarts voor een periodieke controle. Hierdoor kunnen we de kiespijn voor zijn!

Heeft u last van uw tanden of kiezen? Maak dan een afspraak bij Tandartspraktijk van Mill. Onze tandartsen zullen u van de pijn afhelpen en samen met u ervoor zorgen dat pijn wordt voorkomen in de toekomst.